IRMA tager et sejt miljø standpunkt, og går igen ind i miljøkampen, og fjerner alt skyllemiddel fra deres 80 butikker i hovedstadsområdet. De har tidligere vist samme miljøvenlige side, og bl.a. fjernet ukrudtsmidlet Round Up samt Colgate-tandpasta med stoffet triclosan, som er mistænkt for at gøre bakterier resistente over for antibiotika.
I dette tilfælde, står det velduftende skyllemiddel for skud, – og som deres miljøchef siger: ”Skyllemiddel er et produkt, som forårsager miljøforurening i vandet. Det er et unødvendigt produkt. Der findes en række alternativer, man kan bruge for at gøre tøjet blødt”.
Godt marketings træk
Denne miljø ’holdning- samt handling’ sender et stærkt statement til alle os, (eller alle de andre selvfølgelig 😉 ) som benytter dette kemiske stads – og hvem ved, måske er det præcis den opsang vi har brug for…?!
Irma tør i hvert fald sige fra – og dette er et kanon godt marketings træk, som mange virksomheder kan tage ved lære af.
Hvad kan vi lære?
Irma kunne sagtens have valgt, blot at fjerne skyllemidlet, uden at melde yderligere ud i medierne, men her benytter de i stedet den oplagte – og helt og aldeles fremragende ”mulighed”, som en del af deres markedsføring. Genialt træk!
Ved at sige fra viser Irma, at de ikke blot er kvalitetsbevidste, men de samtidig tænker på miljøet – de har en holdning til de varer, som står på deres hylder. De har en holdning til de varer, deres kunder køber.
Så næste gang du- og din virksomhed gør noget godt, som kan gavne forretningen, så brug det – fortæl jeres kunder om det. Det viser hvem I er – og at I lever op til at være dem, som I forgiver at være.
Pøj pøj!
Charlotte Østerø